Δευτέρα 25 Σεπτεμβρίου 2023

 ΚΕΙΜΕΝΟ των :  ΓΙΑΝΝΗ ΓΡΗΓΟΡΙΑΔΗ, υποψήφιου Περιφερειακού Συμβούλου με τον συνδυασμό ΣΥΜΜΑΧΙΑ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΤΡΟΠΗΣ και του ΠΕΤΡΟΥ ΚΑΚΟΥΡΟΥ.

                                    ΜΕΡΟΣ Β: 

Διαχείριση απορριμμάτων

Η απεμπόληση των Ευρωπαικών κατευθύνσεων για την αποκεντρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων με πρόληψη, ανακύκλωση-διαλογή στην πηγή, κομποστοποίηση ,διάθεση, υπέρ των πανάκριβων ΜΕΑ που αναλαμβάνουν να κατασκευάσουν με λεόντειες ΣΔΙΤ οι γνωστοί μεγαλοκατασκευαστές, οι οποίοι θα αναλάβουν και τις μονάδες καύσης των δευτερογενών καυσίμων που παράγονται, είναι διαχρονικά, διακομματική επιλογή (ΝΔ,ΠΑΣΟΚ,ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ-ΟΙΚΟΛΟΓΟΙ) με την συναίνεση του πολιτικού προσωπικού της αυτοδιοίκησης Α! και Β! βαθμού. Το κόστος οικονομικό, ενεργειακό, περιβαλλοντικό θα το επωμισθεί πάλι η κοινωνία. Αυτή είναι η ψευδεπίγραφη «κυκλική οικονομία» που ετοιμάζουν, με μόνους ωφελούμενους τους μεγαλοεργολάβους και το λόμπυ της καύσης, σε βάρος της κοινωνίας και του περιβάλλοντος.

Κυκλοφοριακό

Το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης είναι η καθημερινά βιωμένη επίπτωση της ανυπαρξίας του ενιαίου σχεδιασμού για όλο το ΠΣΘ που θα υπήρχε με το Ρυθμιστικό Σχέδιο. Τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) των Δήμων δεν μπορεί να λύσουν το κυκλοφοριακό πρόβλημα γιατί το αντιμετωπίζουν τοπικά και αποσπασματικά.

Μόνο ο ενιαίος και ολοκληρωμένος συγκοινωνιακός σχεδιασμός για όλο το ΠΣΘ, συναρθρωμένος με τον πολεοδομικό σχεδιασμό που διασφαλίζει το Ρυθμιστικό, μπορεί να δώσει τις απαραίτητες κατευθύνσεις στα ΣΒΑΚ των Δήμων, ώστε να επιλύονται αποτελεσματικά τα τοπικά κυκλοφοριακά προβλήματα. Απαραίτητη προϋπόθεση, βέβαια, είναι η άμεση και κατά προτεραιότητα, δραστική προώθηση των ΜΜΜ (ΜΕΤΡΟ σε όλο το Πολεοδομικό Συγκρότημα, Προαστιακός, ηλεκτροκινούμενος ΟΑΣΘ)για να εκτρέπεται το μεγαλύτερο ποσοστό των μετακινήσεων σ’αυτά. Να σημειώσουμε ότι η επέκταση του ΜΕΤΡΟ, παρά τις εξαγγελίες ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ, δεν έχει διασφαλισμένη καμία χρηματοδότηση, διότι δεν εντάχθηκε ούτε στο ΕΣΠΑ ούτε στο Ταμείο Ανάκαμψης. Ούτε οι πανάκριβες, περιβαλλοντικά επιζήμιες και μη τεκμηριωμένες επιστημονικά  «λύσεις» τύπου «Fly Over» και Εξωτερική Περιφερειακή αποτελούν λύσεις χωρίς την κατά απόλυτη προτεραιότητα ουσιαστική αναβάθμιση των ΜΜΜ  στο Πολεοδομικό Συγκρότημα. Το Τραμ ως μέσο σταθερής τροχιάς και επειδή , ως εκ τούτου, καταλαμβάνει πολύτιμο δημόσιο χώρο , μπορεί να υποκατασταθεί από τα ευέλικτα, ηλεκτροκινούμενα λεωφορεία. Δίκτυο ποδηλατόδρομων ,όπου είναι εφικτό, με σύνδεση και συνδυασμό τους με τις στάσεις του ΜΕΤΡΟ.

ΔΕΘ-πρώην στρατόπεδα–Πράσινο

Η ακύρωση της μετεγκατάστασης της ΔΕΘ στη Σίνδο και η δημιουργία Μητροπολιτικού πάρκου πρασίνου και πολιτισμού που είχε αποφασιστεί μετά από ειδική μελέτη και με ευρεία διαβούλευση και συμφωνία, αποφασίσθηκε το2013 από τη συγκυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, προωθήθηκε από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ-Οικολόγων και συνεχίζεται από τη ΝΔ. Αντί της ευκαιρίας αναβάθμισης του κέντρου της πόλης που χάνεται ανεπίστρεπτα, θα υπάρξει περαιτέρω υποβάθμιση από τη λειτουργία του ξενοδοχείου ύψους 34μ., του πάρκινγκ2100-2600 θέσεων και των άλλων μόνιμων εμπορικών δραστηριοτήτων. Οι κίνδυνοι υφαρπαγής των τελευταίων εναπομεινάντων ελεύθερων χώρων που είναι κυρίως τα πρώην στρατόπεδα, είναι προ των πυλών. Πρόσφατο, χαρακτηριστικό παράδειγμα το πρώην στρατόπεδο Ζιάκα στο Κορδελιό, που η κυβέρνηση της ΝΔ παραδίδει στο real estate. Μόνο αν όλοι οι ελεύθεροι χώροι αποδοθούν σε πράσινο, η κάλυψή του θα διπλασιασθεί , αλλά και πάλι θα είναι η μισή (5 τμ/κατ.) του αποδεκτού (10 τμ/κατ) που ισχύει σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις. Είναι επομένως απαραίτητο:

  • Η ΔΕΘ να μεταφερθεί στη Σίνδο όπου υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις για την ανάπτυξη ενός βιώσιμου εκθεσιακού οργανισμού, υπάρχουν υποδομές μεταφορών και θα συμβάλλει στην αναβάθμιση της Δυτικής πλευράς της πόλης. Στον χώρο της ΔΕΘ να αναπτυχθεί Μητροπολιτικό πάρκο και να αναδειχθούν τα κτήρια που έχουν κριθεί αξιόλογα αρχιτεκτονικά και ιστορικά. Κανένα νέο κτήριο να μην προστεθεί.
  • Όλοι οι δημόσιοι ελεύθεροι χώροι και ιδίως τα πρώην στρατόπεδα να αποδοθούν ως δημόσιοι κοινόχρηστοι χώροι με υψηλό πράσινο. Να πάψει η χωροθέτηση νεών κτηριακών υποδομών σε αυτά, εφόσον στην περιοχή υπάρχει σχολάζον κτηριακό απόθεμα. Για την εύρεση χώρων εγκατάστασης κοινωνικού εξοπλισμού,  να  εφαρμοσθεί η μεταφορά συντελεστή δόμησης σε Τράπεζα γης που θα δημιουργηθεί.
  • Να αυξηθεί με κάθε τρόπο το υψηλό πράσινο εντός του αστικού ιστού, ιδιαίτερα κατά μήκος των κεντρικών οδικών αρτηριών για τη μείωση των θερμοκρασιών του θέρους, την ελάττωση του διαχεόμενου θορύβου και την αισθητική βελτίωση.
  • Να διατηρηθεί το υψηλό πράσινο κατά μήκος όσων ρεμάτων δεν έχουν εγκιβωτιστεί και να μην υπάρξουν άλλες περιπτώσεις κάλυψης ρεμάτων. Να επιδιωχθεί η διασύνδεση του αστικού με το περιαστικό πράσινο για την περαιτέρω βελτίωση της ποιότητας ζωής.

Θερμαϊκός-Παράκτιο μέτωπο

Η κατάσταση του Θερμαϊκού κόλπου είναι ανησυχητική. Το θαλάσσιο περιβάλλον συνεχίζει να επιβαρύνεται από αστικά και βιομηχανικά απόβλητα και άστοχα τεχνικά έργα, ενώ κατά καιρούς εμφανίζονται σχέδια με ιδιαίτερα σοβαρές επιπτώσεις όπως η δημιουργία θαλάσσιου αποθηκευτικού χώρου LNG. Το παράκτιο μέτωπο παρά την κεφαλαιώδη του σημασία για το τη Θεσσαλονίκη παραδίδεται σταδιακά σε κερδοσκόπους γης και νέα αύξηση του δομημένου χώρου, αντί να διασφαλιστεί ως ελεύθερος κοινόχρηστος χώρος με όσο το δυνατό περισσότερο πράσινο.

Για το θαλάσσιο περιβάλλον:

  • Να ανατεθεί σε δημόσιο φορέα ο συντονισμός και η συνολική ευθύνη της διαχείρισης του θαλάσσιου περιβάλλοντος.
  • Να διασφαλιστεί η ταχύτερη δυνατή και πλήρης λειτουργία υποδομών διαχείρισης των αστικών αποβλήτων όλων των οικισμών γύρω από τον Θερμαϊκό. Όλες οι υποδομές να βρίσκονται υπό τον έλεγχο της ΕΥΑΘ (για το ΠΣΘ) και των ΟΤΑ για τις υπόλοιπες περιοχές και να διασφαλίζεται η διαφάνεια στη λειτουργία τους.
  • Να δημιουργηθεί μόνιμος μηχανισμός καθαρισμού των επιπλεόντων ρύπων ή συσσωρεύσεων θαλάσσιων οργανισμών και να εξετασθεί η απομάκρυνση των απορριμμάτων που βρίσκονται στον βυθό.
  • Συστηματική παρακολούθηση της ποιότητας και της ποσότητας των νερών των ποταμών της Κεντρικής Μακεδονίας(Αξιός και Στρυμώνας από τα σύνορα) και της  Τάφρου 66.

Για την παράκτια ζώνη:

  • Είναι απολύτως κρίσιμο να διασφαλιστεί με κάθε θεσμικό και τεχνικό μέσο ο δημόσιος, κοινόχρηστος και ελεύθερος χαρακτήρας του παράκτιου μετώπου ελεύθερο από δόμηση. Να τροποποιηθούν άμεσα όσες θεσμικές ρυθμίσεις υποθηκεύουν το μέλλον της πόλης όπως τα ΓΠΣ των Δήμων Πυλαίας-Χορτιάτη και Μενεμένης. Να διασφαλισθεί η πρόσβαση των πολιτών της Δυτικής Θεσσαλονίκης στο παράκτιο μέτωπό της.
  • Να διασφαλιστεί ο αδόμητος χαρακτήρας του Αγροκτήματος του ΑΠΘ. Να ακυρωθούν τα σχέδια δόμησης στον υγρότοπο και τις γειτονικές αδόμητες εκτάσεις στα Τσαΐρια.
  • Να δρομολογηθεί η αποκατάσταση όλων των υγροτόπων της παράκτιας ζώνης, δράση που θα ενισχύσει και την ανθεκτικότητα της πόλης στις επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης.
  • Ενσωμάτωση των προβλέψεων της σύμβασης της Βαρκελώνης για τον Ολοκληρωμένο Σχεδιασμό και Διαχείριση της παράκτιας ζώνης

·         Παραλία Καλαμαριάς (από το Ποσειδώνιο ως την περιφερειακή τάφρο): Πρόγραμμα ανάπλασης για όλο το μήκος της παραλιακής ζώνης (απαγόρευση επιπλέον δόμησης, επαναχρήσεις κλπ.), με ανάδειξη της φυσικής ακτογραμμής, απόδοση συμβατών ήπιων χρήσεων και διαμορφώσεων, και ένταξη των ενδιαφερόντων κτισμάτων (ανάδειξη μεσοπολεμικών επαύλεων Αρετσούς, παλιάς πλαζ του ΕΟΤ του 1960). Παράλληλα θα πρέπει να συνοδευτεί με μέτρα έλεγχου και ρύθμισης των εντονότατων χρήσεων αναψυχής κατά μήκος της οδού Πλαστήρα. Στη μελέτη πρέπει να ενταχθεί και η εκκρεμούσα ένταξη του παλιού στρατοπέδου Κόδρα στον ιστό της πόλης, με αξιοποίηση των ιστορικών κτιρίων, την ανασκαφή του προϊστορικού οικισμού. 

·         Περιοχή Δήμου Πυλαίας ως το αεροδρόμιο και περιοχή αεροδρομίου: Εφαρμογή περιορισμών και ελέγχων στις χρήσεις και τη δόμηση, και προστασία των φυσικών στοιχείων (ακτή και καλλιέργειες, αδόμητοι χώροι κλπ.). Πρέπει να συνδυαστεί με τη μελέτη για τον έλεγχο της άναρχης επέκτασης των κεντρικών αστικών λειτουργιών, και των εκτός σχεδίου εγκαταστάσεων, και την περιβαλλοντική εξυγίανση της ακτής

  • Περιοχή Δέλτα ως εκβολές Γαλλικού ποταμού, περιοχή Καλοχωρίου: Μελέτη και υλοποίηση έργων προστασίας και ανάδειξης του ως τοπίου της φύσης με ελεγχόμενη χρήση αναψυχής και πολιτιστικών δραστηριοτήτων. Μελέτη και έναρξη υλοποίησης της ανάπλασης της υποβαθμισμένης ακτής Καλοχωρίου δυτικά του λιμανιού, που αποτελεί τη μόνη διέξοδο της δυτικής πόλης προς τη θάλασσα.
  • Περιβαλλοντική αναβάθμιση και διαμόρφωση χώρου του θαλασσίου μετώπου από το Καλοχώρι μέχρι τον ΣΤ΄ προβλήτα, μέσω ρυθμίσεων θεσμικής προστασίας και χαρακτηρισμού της ζώνης ως ζώνης περιβαλλοντικής εξυγίανσης – χώρου πρασίνου, εκπόνησης μελετών διαχείρισης, οικολογικής αναβάθμισης, πολεοδομικής ανάπλασης και τοπιακής οργάνωσης και υλοποίησης παρεμβάσεων περιβαλλοντικής εξυγίανσης/αναβάθμισης και διαμόρφωσης χώρου δραστηριοτήτων ελεύθερου χρόνου και αναψυχής.
  • Περιβαλλοντική αποκατάσταση των εκβολών του Δενδροπόταμου.
  • Επανεξέταση με τεχνικοοικονομική και περιβαλλοντική τεκμηρίωση των οκτώ σχεδιαζόμενων ή ήδη αδειοδοτημένων τουριστικών λιμένων (μαρίνες) και των χερσαίων επιχειρηματικών ζωνών τους.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου