Δευτέρα 25 Σεπτεμβρίου 2023

 ΚΕΙΜΕΝΟ των: ΓΙΑΝΝΗ ΓΡΗΓΟΡΙΑΔΗ, υποψήφιου Περιφερειακού Συμβούλου με τον συνδυασμό ΣΥΜΜΑΧΙΑ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΤΡΟΠΗΣ και του ΠΕΤΡΟΥ ΚΑΚΟΥΡΟΥ .

                                            ΜΕΡΟΣ Α

Για το  Περιβάλλον και την Ενέργεια στη Θεσσαλονίκη και την Κεντρική Μακεδονία

   Μπροστά στις επικείμενες αυτοδιοικητικές εκλογές και με τον αναμενόμενο διάλογο να μην έχει ανοίξει επί της ουσίας, θα θέλαμε να συμβάλλουμε με την κατάθεση κάποιων απόψεων για τα ζητήματα περιβάλλοντος και ενέργειας της περιοχής , ως πολίτες που έχουμε ασχοληθεί και ασχολούμαστε μ’αυτά επιστημονικά, κοινωνικά, πολιτικά.

Ρυθμιστικό Θεσσαλονίκης: Το θεσμικό «έγκλημα» με τις τεράστιες συνέπειες

Η πραξικοπηματική απόσυρση του Ρυθμιστικού Σχεδίου Θεσσαλονίκης (ΡΣΘ) τον Ιούλιο του 2014 με Υπουργό Περιβάλλοντος Μανιάτη (ΠΑΣΟΚ), κατόπιν πιέσεων  βουλευτών της ΝΔ και επιχειρηματικών παραγόντων και η προηγηθείσα (Μάρτιος 2014) κατάργηση του φορέα εφαρμογής του Οργανισμού Ρυθμιστικού Θεσσαλονίκης(ΟΡΘΕ) από τον Κυριάκο Μητσοτάκη, τότε υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης, απομείωσαν δραστικά και καθοριστικά τον Μητροπολιτικό Ρόλο της Θεσσαλονίκης, διότι της αφαίρεσαν το διακριτό και καθοριστικό επίπεδο στρατηγικού σχεδιασμού που μπορούσε να αποτρέψει τις ευκαιριακές, αποσπασματικές και ιδιοτελείς ρυθμίσεις, όπως η «ανάπλαση» της ΔΕΘ, το “Flyover” κ.ά. Ο αποσπασματικός σχεδιασμός μέσα από τα Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια/Τοπικά Χωρικά Σχέδια και κυρίως με τα τουλάχιστον 10!!! Ειδικά Χωρικά Σχέδια για τα έργα μεγάλης κλίμακας που έκτοτε εφαρμόζεται, είναι αντιεπιστημονικός και αναποτελεσματικός  για την επίλυση των χρονιζόντων προβλημάτων και την χάραξη των αναπτυξιακών κατευθύνσεων μιας Μητροπολιτικής Περιοχής, όπως το Πολεοδομικό Συγκρότημα Θεσσαλονίκης(ΠΣΘ) και η Ευρύτερη Περιοχή  επιρροής του. Η άναρχη κατάσταση (χωροταξικά, πολεοδομικά, περιβαλλοντικά, συγκοινωνιακά, αναπτυξιακά) που επικράτησε και συνεχίζεται, χωρίς ενιαίο συνολικό σχεδιασμό, καθιστά αδύνατη την διασφάλιση του Δημοσίου συμφέροντος με μόνες ωφελημένες τις ποικιλώνυμες επιμέρους ιδιοτελείς επιδιώξεις στα πλαίσια της οικονομίας της αγοράς.

Απαιτείται, λοιπόν η επαναφορά του Ρυθμιστικού Σχεδίου Θεσσαλονίκης  και η επανασύσταση του φορέα εφαρμογής του(ΟΡΘΕ), για την δρομολόγηση ενός  μοντέλου  Μητροπολιτικής διακυβέρνησης  του ΠΣΘ και της ΕΠΘ  με αποκέντρωση, κοινωνική συμμετοχή και αποτελεσματικό συντονισμό των φορέων της πόλης.

Εγκαταστάσεις-μονάδες SEVESO στη δυτική Θεσσαλονίκη

Η Δυτική Θεσσαλονίκη (Καλοχώρι, Μενεμένη, Κορδελιό ,Διαβατά, Εύοσμος) αποτελεί σε εθνικό επίπεδο τον μεγαλύτερο πόλο συγκέντρωσης εγκαταστάσεων και μονάδων που υπάγονται στην Οδηγία SEVESO, δηλαδή εγκαταστάσεων που μπορεί να προκαλέσουν Βιομηχανικά Ατυχήματα Μεγάλης Έκτασης (ΒΑΜΕ).Για τη μείωση του κινδύνου από ασύμβατες χρήσεις της περιοχής (χώροι συνάθροισης κοινού ,κατοικία, μεταφορές), απαιτείται:

  • Απαγόρευση οποιασδήποτε νέας εγκατάστασης SEVESOστην περιοχή.
  • Οι υφιστάμενες εγκαταστάσεις SEVESO μπορούν να εκσυγχρονίζονται μόνον όταν μειώνονται σημαντικά οι ζώνες επικινδυνότητας (κατά 1/3 σύμφωνα με τη μελέτη ΕΜΠ-ΟΡΘΕ).
  • Να εκπονήσει η Περιφέρεια ως αρμόδια, των  ειδικών ΣΑΤΑΜΕ (Σχέδια Αντιμετώπισης Τεχνολογικών Ατυχημάτων Μεγάλης Έκτασης),να τα επικαιροποιεί κάθε 3 χρόνια, να ενημερώνει τους Δήμους και τους πολίτες, να διενεργεί ελέγχους και ασκήσεις ετοιμότητας και γενικά να κάνει κάθε ενέργεια που θα μειώνει τις επιπτώσεις ενός τέτοιου περιστατικού.

Ενέργεια

Η ασύδοτη και χωρίς κανένα κριτήριο (οικονομικό, περιβαλλοντικό), θετική γνωμοδότηση της διοίκησης της ΠΚΜ για:

  • Εγκαταστάσεις ΑΠΕ(φωτοβολταικά, ανεμογεννήτριες) σε γη υψηλής παραγωγικότητας, βοσκοτόπους, απάτητα βουνά (Βέρμιο).
  • Νέα μονάδα ηλεκτροπαραγωγής της ELPEDISON ισχύος 826 MW, δίπλα στην υφιστάμενη 400 MW στο Κορδελιό.
  • Μονάδα καύσης νοσοκομειακών–μολυσματικών αποβλήτων στη ΒΙΠΕΘ.

Ταυτόχρονα η διοίκηση της ΠΚΜ έχει πάθει αφωνία και αδιαφορεί για τη σχεδιαζόμενη εγκατάσταση LNG στο Θερμαικό κόλπο, παρά τις αρμοδιότητες της για τις εγκαταστάσεις SEVESO και την Πολιτική Προστασία. Καμία πρωτοβουλία δημιουργίας Ενεργειακών Κοινοτήτων και προώθησης ευρέων προγραμμάτων εξοικονόμησης ενέργειας, για την άμβλυνση της ενεργειακής φτώχειας.

  Ενεργειακή μετάβαση χωρίς προστασία των φυσικών πόρων και του περιβάλλοντος και χωρίς προστασία των ευάλωτων πολιτών, είναι ενεργειακή μετάβαση αντιπεριβαλλοντική και αντικοινωνική.

Ατμοσφαιρική ρύπανση

Η Θεσσαλονίκη συγκαταλέγεται στις Ευρωπαϊκές πόλεις με τα υψηλότερα επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Ιδιαίτερα βεβαρημένη είναι η κατάσταση στη Δυτική Θεσσαλονίκη, όπου συχνά ο αέρας μυρίζει ιδιαίτερα άσχημα. Σε αυτά συμβάλλουν:

  • Η χωροθέτηση στις παρυφές του ΠΣΘ, εργοστασίων ηλεκτροπαραγωγής (υφιστάμενο 400MW  και νέο 826MW)
  • Η καύση για θέρμανση από τους πολίτες , λόγω ενεργειακής φτώχειας, αμφίβολης ποιότητας βιομάζας και πέλετς
  • ο εξαναγκασμός στην αυτοκίνηση, λόγω χαμηλής εξυπηρέτησης από το μοναδικό Μέσο Μαζικής Μεταφοράς (ΜΜΜ), τον ΟΑΣΘ
  • Το ελάχιστο υψηλό πράσινο μεταξύ των βιομηχανικών εγκαταστάσεων και της πόλης αλλά και εντός του αστικού ιστού.

Παρά την κατάσταση αυτή:

  • Η Θεσσαλονίκη δεν έχει ενιαίο, πλήρες δίκτυο παρακολούθησης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, αλλά ξεχωριστά δίκτυα (Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, Δήμος Θεσσαλονίκης, Δήμος Εχεδώρου, ΟΛΘ) χωρίς ενιαία βαθμονόμηση.
  • Απουσιάζουν συστηματικές μετρήσεις εκπομπών ρύπων στην πηγή.
  • Δεν διενεργούνται επιδημιολογικές μελέτες για τις επιπτώσεις της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στην ανθρώπινη υγεία.
  • Και βέβαια, όπως και στην υπόλοιπη χώρα, η υποβάθμιση μέχρι ανυπαρξίας των ελεγκτών περιβάλλοντος, ως πολιτική επιλογή όλων των κυβερνήσεων. Επιπρόσθετα τα αποτελέσματα των ελέγχων δεν δημοσιοποιούνται

Η κατάσταση αυτή αναμένεται να επιδεινωθεί περισσότερο από την κλιματική κρίση. Είναι άμεση και επιτακτική ανάγκη για την προστασία της ανθρώπινης ζωής και την αξιοπρεπή διαβίωση να αρθούν τα παραπάνω.

 

 

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου