Κυριακή 1 Οκτωβρίου 2023


Του Ανανιάδη Παναγιώτη,
καθηγητή Γεωλογίας-Θεολογίας, Πρώην Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, υποψήφιος Περιφερειακός Σύμβουλος του συνδυασμού στην Π.Ε. Θεσσαλονίκης.

Η ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΤΕΓΗ ΚΑΙ Η ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ

Ένα από τα  θέματα που είναι στις αρμοδιότες της τοπικής αυτοδιοίκησης είναι το θέμα της σχολικής στέγης και της στέγασης των υπηρεσιών της εκπαίδευσης.

Τα σχολικά κτήρια ανήκουν στους δήμους αλλά για να κατασκευασθούν χρειάζονται πόροι, που πολλές φορές βρίσκονται από ευρωπαϊκά προγράμματα (ΕΣΠΑ) ή από το πρόγραμμα ΣΔΙΤ (συνεργασία δημόσιου και ιδιωτών). Για να εγκριθεί η επιχόρηγηση ίδρυσης σχολείου παρεμβαίνει η Περιφέρεια, η οποία διαχειρίζεται τα ευρωπαϊκά προγράμματα και προχωρεί την ίδρυση εφόσον υπάρχει πλήρης μελέτη του Δήμου και έγκριση της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης.

Ένα από τα προβλήματα που παρουσιάζονται συχνά είναι να γίνονται τα εγκαίνια των σχολικών μονάδων και να λειτουργούν χωρίς να έχουν παραδοθεί επίσημα από την εταιρία – εργολάβο που ανέλαβε να κατασκευάσει το κτήριο. Οι Δήμοι και οι διευθυντές των σχολικών μονάδων πρέπει να αναζητήσουν τα επίσημα έγγραφα της παράδοσης των σχολικών κτηρίων και να ελέγξουν αν πληρούν όλες τις προϋποθέσεις ασφαλούς λειτουργίας.

Πρέπει να γίνει έλεγχος όλων των σχολικών μονάδων και των κτηρίων που στεγάζουν υπηρεσίες εκπαίδευσης για την αντισεισμικότητα, γιατί ζούμε σε μια χώρα, σε μια περιφέρεια και σε ένα νομό σεισμογενή που έχει δώσει μεγάλο σεισμό τα τελευταία 50 χρόνια.

Επίσης, πρέπει να γίνει έλεγχος για την πυρασφάλεια των περίπου  3000 σχολικών μονάδων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, για να μην έχουμε απώλειες, όπως σε Δημοτικό Σχολείο των Σερρών, και μετά αναζητούμε τις ευθύνες, ρίχνοντας ο ένας την ευθύνη στον άλλον.

Μεγάλο πρόβλημα παρουσιάζεται στη στέγαση των υπηρεσιών της εκπαίδευσης (Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης, Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, Γραφεία Συμβούλων Εκπαίδευσης, Γραφεία Φυσικής Αγωγής, Κέντρα Διάγνωσης Αξιολόγησης Συμβουλευτικής Υποστήριξης, Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, κλπ) που λόγω  νοοτροπιών  και μη συνεργασίας φορέων,  αδυνατούν να στεγασθούν σε δημόσια κτήρια και ενοικιάζονται ιδιόκτητα με υψηλά ενοίκια.

Στη Θεσσαλονίκη και σε όλους τους νομούς της Κεντρικής Μακεδονίας υπάρχουν πολλά κενά σχολικά κτήρια και κενά κτήρια άλλων υπουργείων και φορέων που θα μπορούσαν να στεγάσουν όλες τις υπηρεσίες της εκπαίδευσης, με μια κατάλληλη επισκευή και διαρρύθμιση. Με τον τρόπο αυτό θα εξοικονομούσε το κράτος ένα τεράστιο ποσό που δίνεται κάθε χρόνο για τη στέγαση των υπηρεσιών της εκπαίδευσης.

Η Περιφέρεια και οι Δήμοι πρέπει άμεσα να κάνουν καταγραφή όλων των κενών μεγάλων κτηρίων, δημοσίων και ιδιωτικών, και να γίνει ολοκληρωμένη μελέτη για την κατάλληλη αξιοποίησή τους από φορείς και υπηρεσίες της εκπαίδευσης.

Τέλος, ένα μεγάλο πρόβλημα είναι τα ειδικά σχολεία, που πρέπει να έχουν συγκεκριμένες προδιαγραφές για τις ανάγκες των μαθητών με ιδιαίτερες ικανότητες. Στο πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης δεν υπάρχει κανένα ειδικό σχολείο με τις προδιαγραφές αυτές και στην τελευταία πρόσκληση της Περιφέρειας για χρηματοδότηση ειδικού σχολείου με το ποσό των 10.000.000  ευρώ κανένας δήμος της Θεσσαλονίκης δεν υπέβαλε πρόταση και μελέτη.

Οι Δήμοι της Θεσσαλονίκης πρέπει να εντάξουν στις προτεραιότητες των μελλοντικών έργων στις περιοχές τους και την κατασκευή ειδικών σχολικών μονάδων με τις προδιαγραφές των  εκπαιδευτικών και υποστηρικτικών αναγκών των μαθητών και μαθητριών με αναπηρίες και ειδικές ικανότητες. Στα ειδικά σχολεία μπορούν να φοιτήσουν μαθητές και μαθήτριες από το δήμο που ανήκει το σχολείο αλλά και από άλλους γειτονικούς δήμους. Η ίδρυση σχολικών μονάδων δεν πρέπει να έχει ως κριτήριο μόνο την ικανοποίηση των αναγκών του τοπικού πληθυσμού που είναι και εκλογικό σώμα, αλλά και τις ανάγκες των πολιτών γειτονικών δήμων που έχουν στις οικογένειες παιδιά με αναπηρίες και ειδικές δεξιότητες. Και με κατάλληλη διαρρύθμιση των χώρων, μπορεί να γίνουν  δύο μεγάλα σχολικά συγκροτήματα ειδικής αγωγής, στην Ανατολική και Δυτική Θεσσαλονίκη, που θα περιλαμβάνουν νηπιαγωγείο, δημοτικό σχολείο, γυμνάσιο, λύκειο, ειδικό ΕΠΑΛ και ΕΕΕΕΕΚ. Τέλος, σε κάθε νομό θα μπορούσε να ιδρυθεί ένα παρόμοιο σχολικό συγκρότημα που θα κάλυπτε τις εκπαιδευτικές ανάγκες των παιδιών με αναπηρίες από το νηπιαγωγείο έως την ηλικία των 30 ετών, και θα έδινε μια ανάσα, λύση και διέξοδο στους γονείς και τις οικογένειες των παιδιών με ιδιαίτερες ικανότητες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου